Whatever it takes. Ook voor cultuur? — Nathan Reinds

Whatever it takes. Ook voor cultuur?

Te gek om te zien hoeveel enthousiaste reacties Koninklijk Theater Carré en mijn LinkedIn-viral krijgen op de mooie zaal die ze hebben gecreëerd. Ik zie reacties zoals ‘Wauw, waarom kan dit niet altijd?’ en ‘Hier wil ik best iets meer voor willen betalen!’. Dit snap ik best goed, cultuur wordt zo ook heel aantrekkelijk! Eerlijk is eerlijk! Toch wil ik een kanttekening plaatsen bij deze positiviteit.

Cultuur innovatie bij Koninklijk Theater Carré gaat viral.

De culturele / event sector ervaart een regelrechte ramp namelijk, op dit moment. Het noodpakket van 300 miljoen is ruim onvoldoende voor een branche die dit jaar al 2,6 miljard aan omzet misloopt. Ook het trickle-down-effect die de 300 miljoen zou moeten laten doorsijpelen door de branche werkt niet: er druppelt immers niks door als er geen events zijn. Onderaan de streep ontvangen freelancers, technische leveranciers en bijv. cateraars dus nog steeds niks omdat ze niet ingehuurd kunnen worden. Perspectief en hoop op een spoedig herstel van de sector is er voorlopig ook nog niet, omdat er volgens Minister Hugo de Jonge eerst een vaccin moet zijn. Een voorwaarde waar je niet zo makkelijk grootschalige events op gaat produceren voor bijvoorbeeld volgend jaar.

‘Maar nu kunnen er weer events zijn met meer dan 100 bezoekers, toch?!’

Ja, de verruiming van de capaciteit lijkt in eerste instantie goed nieuws. Maar in feite levert dat voor ‘t gros van de venues helemaal niks extra’s op, zolang de 1,5 meter moet worden gewaarborgd. Garderobes, wc’s, horeca, ingangen en uitgangen: veel locaties krijgen het niet voor elkaar ook daar de afstand te bewaren omdat die ruimte er simpelweg niet is. De originele maximale capaciteit van 100 was voor veel locaties al onhaalbaar. En deze kleinere venues zijn noodzakelijk voor een gezond cultuur klimaat: je moet als uitvoerend artiest toch ergens beginnen?

Cultuur ervaren met de anderhalve meter opstelling van Koninklijk Theater Carré.

Als laatste nog even over de ticketprijzen. Het is lief bedoelt als men aangeeft ‘best wat meer’ te willen betalen voor een optreden of voorstelling in deze vorm. Maar ik denk dat velen niet beseffen dat we het niet over een tientje hebben om het geheel structureel rendabel te maken voor zaal, artiest, leveranciers en crew. Het gaat dan om tickets die gewoon 3-5x zo duur worden. En het laatste wat we willen is dat cultuur niet meer voor alle lagen van de samenleving beschikbaar is, maar enkel nog voor de vermogende bovenlaag. Toch?

Het wekt de indruk dat het ministerie onvoldoende snapt hoe onze industrie werkt, maar ook hoe groot het is. Ik hoop dat Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zich nog eens goed verdiept in onze industrie en daarna net zulke krachtige woorden als Minister Wopke Hoekstra van Financiën durft te gebruiken: ‘We gaan deze bedrijven en freelancers helpen, whatever it takes!’

Nathan Reinds